Wednesday, February 15, 2012

Mengatur nikmat, memburu berkat.. ^_^

"Marwilis PKNS" menerima saya sebagai tetamu petang itu. Berada ditengah2 kedai terasa bahangnya syurga buku. Saya mencari satu energi, mengisi kekuatan diri. Kalihan pertama memandang tajuknya membuatkan saya berhenti lama membelek buku ini.



Tahu diri. Itulah rahsia supaya seseorang milki ketenangan di bumi dan kehidupan setelah bumi, akhirat. Allah merumus, jika kamu syukur pada apa yang ada, maka akan ditambah. Jika manusia beristigfar, Allah tidak segan akan membentangkan nikmatnya berupa harta, keturunan dan hujan yang menjanjikan kesuburan. Dan Allah nyatakan bahawa setiap hamba wajib melakukan muhasabah diri demi kejayaan esok.

Kita dituntut untuk bijak demi memperolehi kejayaan dan keberuntungan. Adakah kita selama ini kurang berhasil?. Adakah kita khuatir keberhasilan akan hilang?. Bila kita sudah tahu jalan kejayaan dengan syukur, istigfar dan muhasabah, maka kita perlu risau dan cemas dengan ‘hantu kecemasan dan hantu kegagalan’.

Hikmahnya jika "Orang yang berjaya akan mengambil manfaat dari kesalahan-kesalahan yang ia lakukan dan mencuba kembali untuk melakukan dengan suatu cara yang berbeza.."

.:. SYUKUR .:. ISTIGHFAR .:. MUHASABAH .:. ^_^
 

WarDaTuL sYauQa Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa