Sunday, June 24, 2012

Hikmah Allah maha luas..

Selagi kita manusia selagi itu kita berbeza. Islam mengiktiraf perbezaan. Perbezaan bukan semestinya satu pertentangan. 

Perbezaan adalah rahmat kerana ia memberikan satu perspektif yang lebih holistik. 



Saya mahupun sesiapa.. pasti ada titik butanya masing-masing. Apa yang saya lihat jelas, mungkin kabur pada pandangan orang lain. Apa yang saya pandang benar, berbeza pada pandangan orang lain. Perspektif saya tidak sama dengan orang lain. Hikmahnya, itu rahmat!

Manfaatkan persamaan. Uruskan perbezaan.

Pada saya, (maaf kalau tak sama..)
Adab itu lebih utama berbanding perkara ranting yang harus dipertikaikan. Hanya kasih sayang, tak mampu mencari kebenaran. Fikirlah, jika tidak selamanya akan jadi begini..’Don’t care how much you know until the know how much you care’.

Peliharalah apa yang ada kini kerana itu tanda syukur atas kurniaan Ilahi.

Kekadang saya merasai, (maaf kalau tak sama..)
 Melihat soal peribadi sudah menggaburi soal pokok dan akarnya. Emosi bersalut dunia hampir menjadi motif utama. 

Kalau saya..(maaf lagi kalau tak sama)
Anda adalah saudara saya. Umpama bnyak roh didalam satu jasad. Melukai hati  anda  adalah sama melukai hati saya sendiri. Semestinya saya merasakan sakitnya  kerana saraf iman kita sama. Apatah lagi jika sekadar ‘ter’salah.


Bukan mudah menilai ego diri, menanam ketahanan hati. Saya amati sedalamnya.

Buanglah sejauhnya tanggapan neatif yng menyesakkan. membungkam nilai kepercayaan. Pensel, penulisan, bacaan, editor malahan apa sahaja pun, jika dipandang dari sudut negatif maka ianya akan menjadi negatif walaupun dibaca dalam nada berbeza. 
( Maaf lagi sebab tak sama.. )

Jelasnya, saya membawa diri saya selama ini mengikut rentak dan etika atas pengetahuan dan adab-adab agama  Allah yang perlu saya jaga. Adik, mak, ayah, sahabat, mad’u, kawan, anda, sesiapa saja. Saya mencari kebaikan, walau ia agak meletihkan. Bukan soal siapa yang saya temui, tetapi siapa saya ketika menemui mereka.


Seringkali, saya rasai saya ini benar-benar  tidak difahami.

Apa sekalipun, saya tahu Allah bersama saya, dulu, kemudian, selama-lamanya..
Rabbi yassir..




Tuesday, June 19, 2012

Rabbi yassir..


Hidup ini bukanlah suatu jalan yang datar dan ditaburi bunga melainkan adakalanya disirami air mata dan juga darah.. 
Itu yang Hamka katakan.. 
Bukan mudah..
Perjalanan sepanjang kehidupan bukanlah ditaburi bunga yang wangi sebaliknya penuh ranjau berduri.. 
Seringkali hitungan langkah yang salah membuatkan tapak kaki berdarah tertusuk duri yang menaburi.



Kadangkala ujian yang datang tu teramat berat sehingga rasa putus asa.. 
Tak mampu nak kira air mata yang menitik..
Ya Allah, lemahnya diri..

Ada saatnya segala kekuatan yang ada selama ini hancur..
 Nampak seperti orang yang sentiasa bermotivasi, tapi kalah juga akhirnya..
. Sentiasa memberi semangat kepada orang sekeliling, tapi rebah juga motivasi diri..  

Rabbi..Rabbi..

Thursday, June 14, 2012

(,")

“Kak, update lah” ~seorang adik mengingatkan.

“Tutup jelah blog nti tu kalau xnak update..” ~seorng sahabat PM saya. Amaran barangkali.

“Ingatkan dah tukar address baru..” lagi suara memerli.

dan beberapa lagi....

______________________________________
 
Saya pedulikan.

Banyak dalam kepala.

Tapi tidak terjemah dalam penulisan.

Semuanya saya fikir tidak perlu.

Macam mana ni?



P/s : Saya perlu recharge energy, banyak kali mencari jalannya. tp tak diketemui.. 
so,How 2 make i feel .:.?   ~_~'

Thursday, June 7, 2012

.:.Pujuk Restu.:.

Bismillahirahmanirrahim..
Lagu ini membawa isi penuh makna... ^_^





Selalu tertanya-tanya luas manakah bumi..
Dunia di hujung sana apa yang tersembunyi..
Hanya mendengar cerita hingga termimpi-mimpi..
Tak sabar mula kembara lihat dengan sendiri...
Muncul permata indah..
Jadi pemula langkah...
Turut saja kata hatimu...
Pujuklag restu mengiringimu..
Jauh berjalan..
Merentasi sempadan..
Tempuh dugaan mengutip pengalaman..
Kilauan pedang...
Ribut pasir menggarang..
Mengajar diri berani menghadapi  cabaran...
Hidup tak mudah seperti dirancang..
Jika bermimpi biar setinggi langit..
Andainya jatuh masih disambut awan...
Bukalah mata lihatlah sekeliling...
Masih banyak yang belum dicapai tangan...

Sunday, June 3, 2012

Husni 'la' Mubarak


Pesanan Hasan al-Banna di suatu hari yang telah pergi:

“Wahai saudaraku, janganlah kamu berputus asa. Sesungguhnya putus asa itu bukan akhlaq orang-orang yang beriman. Realiti hari ini hakikatnya adalah impian semalammu dan impianmu hari ini bakal menjadi realiti esokmu. Ruang masa itu masih luas terbentang dan anasir-anasir Islam masih kukuh dan agung di dalam jiwa umatmu biar seganas mana pun ribut kerosakan yang melanda. Yang lemah tidak akan terus lemah sepanjang hayatnya, dan yang kuat tidak akan kuat selama-lamanya!” – petikan buku Jalan Menuju Hati oleh Abbas al-Sisi




Saya puas dengan berita ini.
siapa yang tidak mengenali keangkuhan, kekejaman, kelicikan manusia bergelar 'mubarak' ini.
Akhirnya dengan kebangkitan rakyat,
dia dijatuhi hukumn penjara seumur hidup.
kurang sediki dari hukuman mati..
Terima kasih YaAllah..
 Setiap hari yang terisi dengan penindasan, setiap hari yang sama juga, umat mengisi tekad kebangkitan.

Friday, May 18, 2012

.:.Sarjana Muda.:.

Syukur..
Alhamdulillah...




"Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau redha (berpuas hati)."
[ad-dhuha, ayat 05]



Terima kasih ya Allah..
Terima kasih ya Rasulullah..
Terima kasih mak ayah..
Terima kasih  guru-guru..
Terima kasih sahabat2..
Terima kasih semua... ^_^


P/s: Terfikir.. saya melalui satu per satu fasa kehidupan.. Adakah bersedia kiranya dijemput kematian, Allahu.. Bila-bila masa saja teman..

Wednesday, May 9, 2012

.:. AreNa TaQwA.:.

Alhamdulillah.. Subhanallah.. Allahuakbar...

Hampir beberapa bulan dalam fasa baru ini saya semakin dapat menyesuaikan diri.  Suasana menyesuaikan diri di tempat kerja, menyusun jadual akademik,program,kerja, sks, social dgn teratur benar2 menguji ketahanan saya. Selalunya gembira dan tenang sahaja, tapi kadangkalanya ada juga duka. Namun, dengan semangat untuk terus belajar samaada formal atau tidak, saya tetap meletakkan diri saya dibawah, orang yang sentiasa dahagakan ilmu dan nasihat.

Dalam membina ikatan, mengutuhkan persahabatan, mengharmonikan kekeluargaan, saya merasai sejuta cabaran tanpa mampu diolah dengan perkataan. Namun setiap cabaran itu ada nilai yang tidak ternilai dengan apapun. Kerana yang dituntut itu jika hanyalah wang ringgit ternyata saya akan kecewa. Jika juga kerana nama maka saya akan kecewa. Jika hanya kerana untuk sedikit habuan dunia maka saya akan merana.

Pesan saya pada diri saya. Ikhlaslah! Li-llahi ta’ala. Nescaya kebahagiaan yang mendatang akan lebih manis.

Saya akan terus membaca dan menulis, terkadang akan menyampaikan. Semuanya hanya untuk sampai ke sana, yang hakiki. Allah ya rabbi, saya rindukan cebisan kerinduan itu. Pernah Engkau titipkan dalam sanubari ini, lantas dinoda mehnah syaitan, iblis dan nafsu diri maka iapun lerai dimamah dosa terkini.

Kini, saya akan usahakan kembali. Memimpin hati dan diri, menanam kesabaran, membuka diri dididik untuk mendidik, menjadikan pandangan Allah utama untuk saya lebih dari segalanya. Kerana apa? Kerana ijazah kehormatan diri yang bakal saya perolehi. Penstrukturan semula akan menjadi agenda. Saya tidak mahu jadi seorang yang lupa diri.  Asalnya di mana, akhirmya di mana? Silapnya jika semua kemanisan perjuangan zahir atau senyap terus lenyap. Kini saya menyendiri sementara diri mengrekrut segala kudrat kurniaan Ilahi agar disalurkan ke pentas dakwah insani. 

Saya..

Saya adalah muslimah yang terlalu banyak menerima
Sedangkan mereka jarang meminta
Kadang-kadang saya rasa
Sayalah  muslimah yang baru terjaga
Sedangkan mereka tak pernah terlena
Kadang-kadang saya bersuara tanpa berfikir
Semua perkataan menjadi salah
Lantaran terlalu cepat saya melatah
Meluah dengan emosi dan rasa tak puas hati
Sedangkan mereka tabah menghadapi
Seorang muslimah yang banyak ragam begini

Kadang-kadang saya sakiti hati mereka
Bila tolak pandangan mereka
Bila sanggah segala hujah mereka
Maafkan saya..

Bukan bermaksud saya kurang menyayangi…
Bukan bermaksud saya menjadi tidak prihatin
Namun cabaran terlalu
Saya perlu tahu
Saya bukan muslimah biasa
Saya ingin dididik menjadi  muslimah haraki perkasa
Yang perlu sentiasa dibentuk
Diasuh dengan acuan tarbiah

Maafkan saya kalau saya menyakiti.
Maafkan saya kalau saya menyesakkan jiwa
Maafkan saya kerana saya tak sempurna

P/S : Kerana itu, tunduklah pada taqwa. Bacaan saya kali ini, Jom!  ^_^




".. Bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, nescaya Allah akan memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya dia telah mendapat kemenangan yang besar.."
(Al-Ahzab :70-71)

Tuesday, May 8, 2012

.:. Pena untuknya .:.


8 Mei 12-6.22 am-

Ya Rasulullah,
Kala kukuak tabir kasihmu
Yang terlakar kemas dalam ingatanku

Ya Mustafa,
Andai hari ini dikau menjengukku
Pasti menitis air matamu itu
Pasti ceriamu berbuah lesu
Pasti tak terbayang KEPERITAN RAJUKMU


Jika benar rajukmu wahai kasihku
Ia benar menggusarkanku, lenaku, makanku..
hakikat diri ini kian lupa
pada hakikat sebagai khalifah
Yang kau wariskan padaku..
Yang kau wariskan pada umatmu ini


Diri ini mendamba syafaatmu
Mendamba sinar cintamu nan sejati
Namun diri ini mungkir
Mungkir pada janji nan terukir

Ya RABBI,
Sampaikan salamku buatnya
Buat kekasihMU itu
Moga kau limpahi hati ini
Dengan baraan semangat berapi
Moga kau penuhi hati ini


Dengan cinta setegar Abu Bakr
Moga kasih ini bertaut kembali…

Tewaskanlah kelemahan ini ya RABBI
Moga warna ceria mujahadah insani
Bersinar kembali


P : Koreksi dirimu untuk cintaNya dan cinta Baginda yang tak pernah menyedihkan.

Monday, April 30, 2012

Muslimah di Medan Islami


"kalau hanya sekadar menghafal rukun baiah dan rukun usrah tetapi penakut,,sila jangan dekati serikandi ini.....mereka "oki" BERSIH 3" 
Ustaz Riduan Mohd Nor, fb, 8.09 PM, 30/04/12


Bismillahi... Saya tersenyum bahkan terselit rasa terharu akan mereka, lebih2 lagi pemimpin utama yang sentiasa meraikan peranan Muslimat di medan amal islami. Allahubarik fi..

Muslimah, ciptaan Allah swt yang begitu unik. Emosinya tak terjangkau, mampu meledak dalam masa yang sama mampu menjadi sesejuk air di gunung. Penciptaannya unik, kisahnya berwarna-warni. Dia peniup obor semangat. 

siapa..?

Aminah Qutb, Hamedah Qutb, di Mesir..

Maryam Jameelah yang tidak lelah meruak kebangkitan  agama ini dengan tulisan yang mencerahkan akal. Berasal  keturunan Yahudi yang disapa hidayah Tuhan, begitu banyak meninta buku-buku berkaitan Islam sebagai cara hidup, sejarah gerakan Islam dan pelbagai tema penting Islam. 

Pelukan Khadijah yang menenangkan saat Rasulullah ketakutan..
Infakan hartanya untuk agama Allah..

Dr Maryam Solleh, sosok muslimat pemberani yang dipakej dengan kekuatan intelektual ini pula, menggalang perjuangan Islam di bumi Isra.

Muslimah dan Baitul Muslim
^_^
Kefahaman tentang makna kepimpinan yang salah menjadikan wanita umpama orang yang lumpuh, hnya lelaki menetapkan perancangan dan ketentuan pada kaum hawa, maka itu harus dilaksanakan. Sedangkan hakikatnya teman, muslimat lebih berupaya memahami realiti kerja kewanitaan serta merancangnya sendiri. Justeru, siapakah yang akan mengisi kekosongan itu dimedan islami..
 


P/S : Hidup ini mempunyai tujuan yang besar untuk dicapai. Memerlukan ilmu, pengetahuan, pengalaman dan idea serta pandangan untuk terus maju ke arah matlamat tersebut. Oleh itu, perkongsian harus berlaku agar analisis dapat dilakukan seterusnya membentuk ilmu baru bagi maslahah ummah Bukankah muslimah itu MAMPU jika diOPTIMUMkan peranannya. Sir'uala barakatillah.. ^_^

Thursday, April 26, 2012

Nafas Syuhada'

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur
 (Surah An-Nahl 16: Ayat ke 78)



.:. Kenangan .:.

************************************************
“Assalamualaikum. Kak Hafsah ke? Boleh tak saya nak jumpa akak. Sekejap pun takpe, saya nak sangat jumpa akak..” Deringan pagian, seolah2 seruan jihad yang harus segera saya respon.

Petang itu, saya luangkan masa untuk memenuhi permintaan adik ini. Ditepi bilik, waktu tengahari, tenang dengan kehadiran siswi2 Mawar mundar mandir untuk kekelas. Saya duduk menghadapnya dengan tenang di atas meja batu, dia juga begitu. 

Ditangannya memegang sebekas ‘tupperware’ lutsinar. Saya tanya padanya, apa yang dia bawa. Adik ini diam. Saya kelu, tidak tahu bagaimana ingin memulakan, bagaimana untuk memujuknya bercerita. Akhirnya.. saya juga turut diam. Perlahan dia mengangkat wajahnya, memahamkan saya dengan setiap butir bicaranya.

“Saya ada masalah kak.. ..  ..  .. … … … .. .. .. .. Hinggalah satu ketika saya diserang symptom yang macam saya sebut tadi. Rupanya badan saya tak mampu menampung stress sedemikian..  ..  .. … .. .. .. … .. .. … … ..   saya baru belajar nak hidup. .. .. .. akak bantu saya .. .. .. satu hari saya perlu makan dekat 7 jenis pil berbeza.. .. ..” ‘tupperware’nya yang berisi ubat-ubatan dibuka perlahan2.. saya lihat air matanya menitis laju.

Akhirnya, dengan semasak-masaknya barulah saya benar-benar faham setelah taluan soalan saya dijawab adik ini. Dalam diam saya kagumi ketahanan jiwanya, kekuatan dirinya. Syahdu melihat senyuman dalam tangis, dengan redup wajah yang terpalit kepenatan. Allahubarik fi..

****************************************

“Salam. Kak, akak apa khabar? Fatimah ni.. Alhamdulillah.. Fatimah sem 1 kat UPSI ni dapat 3.89. Tak sangka.. Terima kasih bnyak kak.. .. .. .. .. Fatimah dilantik jadi Naqibah dekat surau, tapi tak tau lagi nak terima @ tak. Bimbang tak mampu .. akak doakan Fatimah ya, kuat kat sini..” Saya memerah memori pada mesej2 yang adik ini kirimkan..

Sem 1, di UiTM. Kemudian takdirnya berpindah ke UPSI. Imiginasinya, saya melihat perubahan yang sangat baik, mendadak. Syukur pada Allah.. Saya menyerahkannya bulat2 pada jagaan Allah, semoga Allah memberinya kekuatan dan barakah dalam setiap kehidupannya..

****************************************************

22 April 2012, di Dewan Muktamar Pusat Islam, UiTM. saya menerima panggilan.
Dan saat mendengar satu persatu patah bicara yang keluar dari mulut sahabat ini, mengirim berita pemergian adik usrah saya ini, saat itu air mata saya gugur satu persatu.


Sinar Harian ,
“seorang mahasiswi Upsi semester empat, minor Bahasa Arab terbunuh setelah terjatuh dari Bangunan E-Learning sekitar jam 5.30 – 6.00 petang tadi.

Arwah  Fatimah Mina Md Juferi
Tahun 3, Fakulti Pendidikan Awal Kanak-Kanak, 
Universiti Pendidikan Sultan Idris 
Al-Fatihah...


************************************

Akak sendiri melihat…
Bagaimana dirimu diuji dengan penyakitmu..
Akak sendiri..
Sempat berkongsi akan bagaimana derita dan kesabaranmu atas ujianmu…
Akak sendiri…
Sempat menjadi orang yang dirimu sayangi..

“Maka ni’mat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?”


Wahai diri,

Perlu ada rasa syukur dalam diri ini..
Walau bgitu pedih  telinga, 
tatkala mendengar omelan sekeliling akan pemergianmu,
Allah lebih layak menentukan kedudukanmu,
Allah lebih tahu bagaimana mujahadah dirimu,

Wahai ukhti serikandi ILAHI,
Semoga rohmu tenang disana..

**************************************************** 

  Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
  " .....kemudian mereka tidak merasa sempit dalam hati mereka tentang apa yang engkau putuskan serta mereka menyerah dengan bersungguh - sungguh ".
( Surah An-Nisaa' : Ayat 65 )


Rabbul Izzati…tempatkanlah Ukhti Fatimah Mina Md Juferi bersama orang2 beriman~…  

Friday, March 30, 2012

.:. Penghubung Generasi Muda .:.

”Connecting youth for a better life”
Penghubung Generasi Muda




kesungguhan NISA' untuk menyatukan generasi muda melalui pendekatan bersepadu dalam usaha meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.


Huruf "N" pada logo bukan sahaja melambangkan nama NISA', malahan ia membawa maksud "New" ataupun "Baru" dari sudut pendekatan dan idea baru untuk generasi muda.

Warna kelabu menggambarkan impian NISA' untuk menjadi sebuah organisasi profesional bagi golongan muda yang terbilang.

Warna ungu pula mewakili imej baru NISA' yang ceria, segar, serta 'loving and caring' terhadap generasi muda.

Latar belakang yang berbentuk bulatan menggambarkan matlamat NISA' yang ingin meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.

P/S : AYuh Kenali NISA'..

.:. Secangkir Kenangan .:.

Dengan nama Allah..

Mohon ma'af atas penangguhan dalam arena penulisan. Saya kira cukup 'adil sebenarnya kerana penulisan saya perlu ditumpahkan pada arena yg sedikit berbeza.Apapun, wardah ber’syauqa’ ini (nama pena blogger) ini masih tetap insan yg sama :)


Idea adalah sesuatu yg diilhamkan oleh Allah s.w.t. tetapi andaikata sy gagal mengekstrak ilham itu dari minda agar diluahkan dalam bentuk penulisan, maka apa yang berlaku seakan binaan untuk saya cambahkan fikiran yang terbentuk.
Syukur alhamduliLLAH, kini berkesempatan utk menulis.

Pernah saya dengar orang berkata, apabila kita rasa kita kurang menghargai sesuatu perkara, bila tiada, kita akan mengenang dengan sebenar-benar perasaan.
Justeru, sekarang ini saya rasakan sangat benar kata-kata itu. Terima kasih kepada yang berkata.. =)

Dan saya jadi teringat dengan sebenar-benarnya.. September lepas, tatkala azan maghrib berbunyi memberi isyarat supaya perkongsian yang hampir sahaja bermula itu perlu berhenti, dan ketika itu juga air mata yang menemani saya, dihadapan kakak ini, lidah saya hanya diam, tapi mata menitis tanpa henti, ada bebanan sebenarnya waktu tu, beberapa ujian yang terbeban dalam hidup saya, tapi lidah kelu, maka mata yang mula berkata...saya memang begitu, sukar bercerita. Hatta sampai hari ini kakak itu tidak tahu punca kedua yang menyebabkan mulut saya terkunci tapi mata sahaja yang berbicara.

Sehinggalah lanjutannya.. Saya diamkan dengan tenang. Bahawa saya yakini Allah mengajar saya sesuatu yang sangat penting untuk diambil ibrahnya.

Kini..

Saya tak pernah menyangka Allah memberikan kurnia yang besar untuk saya. Saya melihat kesungguhannya. Dengan memohon akan senantiasa dibawah Naungan Allah s.w.t, memohon bahawa jalinan ini akan menjadi perhiasan terindah yang akan terus dibawa ke syurga.
*** Disember 201_ ***

Thursday, March 22, 2012

.:. Ayuh Menuju Allah .:.

“Banyaklah rehat, mesti penat kan bila kerja dan belajar.” Teguran sahabat ini membuatkan senyuman saya yang keletihan terasa kelat. Menidakkan dalam hati.

Tapi benar kata segelintir mereka, zaman kampus benar2 jauh dari lapangan hidup sebenar. Kini saya rasai, jauhnya berganda.



AJK Nisa’ Kawasan bakal menuntut komitmen hampir saban malam dan hujung minggu, Pengajian Sarjana yang menjadi amanah ma dan ayah untuk saya galas sunguh2 dan, pekerjaan yang saya pilih hanya kerana tidak mahu masa yang ada terbuang begitu sahaja.


Saya menjadi malu jika semua rungutan saya listkan dalam penulisan ini.
Tidak adil.
Tidak setimpal.

Justeru, postifkan diri & carilah HIKMAH seluasnya dari kurniaan Allah!

Web google saya buka lantas menaip “Hidup Rasulullah sarat keletihan & penuh tarbiah” untuk di search. Merindui kekasih yang benar2 menyayangi saya dan kamu semua disaat dia bergembira malah juga tika dalam kesulitan dan kesakitan. Saya sebak.

Kalaulah ini pun saya tak mampu mengendalikan keletihan dan kepenatan saban hari, bagaimana bila berkahwin nanti, mempunyai anak, betugas dan komitmen lain.

Jadi,saya cuba optimis


Berhentilah mengeluh, melangkahlah dengan semangat dan kefahaman bahawa tiada yang mudah Allah ciptakan untuk mereka yang menjadi rantai-rantai perjuangan Rasulullah..


P/S : Saya meyakini bahawa dalam hidup ini, andai saja kita membuka mata dan telinga seluasnya, saya percaya pasti sentiasa ada ruang dan peluang untuk saya belajar, menambah ilmu dan seterusnya melonjakkan dirinya pada satu lagi tahap untuk memperbaiki diri. Ayuh, optimis! ^_^

Monday, March 19, 2012

.:.Tidak ada milik kita .:.

Mana milik kita
Tidak ada milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya

Tidak ada kita punya

Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya

KITA ALLAH PUNYA

Dunia ini ciptaan-Nya

Miliklah apa saja
Tidak terlepas dari ciptaan-Nya

Mana kita punya
Tidak ada kepunyaan kita

Kita hanya mengusahakan
Apa yang telah ada

Mengapa kita sombong
Memiliki Allah punya

Mengapa tidak malu
Kepada Allah yang empunya

Patut bersyukur kepada Allah
Yang memberi segalanya

Malulah kepada Allah
Kerana milik Ia punya


Janganlah berbangga
Apa yang ada pada kita
Kalau Allah tidak beri
Kita tidak punya apa-apa


Janganlah mengungkit
Mengungkit jasa kita
Jasa kita di sisi-Nya
Yang sebenarnya Allah punya

Marilah kita bersyukur
Bukan berbangga

Bersyukur kepada Allah
Bukan mengungkit jasa

Gunakanlah nikmat Allah itu
Untuk khidmat kepada-Nya
Selepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya

P/S : Kita memiliki apa yang Dia punya, segalanya milik Dia..
Lagu dengan garapan konsep tasawuf yang sangat hebat.. Subhanallah.

Wednesday, February 29, 2012

Jangan Hentikan Dengan Titik (.), Berilah Koma (,)

Seringkali saya menulis apa yang berlaku pada diri.
maka jika tiada yang istimewa @ kejutan yang berlaku @ tanpa minat @ tiada aral dan tujuan, maka blog ini saya biarkan menyepi.
hanya duduk di rumah, berteman, mengajar, benar2 membosankan. Fikiran menjadi liat malah memberatkan tulang dengan situasi begini.

Jika dalam mana2 sesi perkongsian, saya banyak menganjurkan adik-adik supaya sentiasa terbuka, berbicara perkara yang baik-baik, bahkan perkataan itu perlu mengandungi cas-cas positif, serta sentiasa bersemangat menghadapi apa saja bentuk ujian yang Allah bagi.



Semenjak di zaman Rasulullah s.a.w, baginda sudah menyarankan kalimah yang positif.
“aku begitu kagum dengan al-fa’lu,” kata baginda. Para sahabat bertanya, “Apakah yang dimaksudkan dengan al-fa’lu itu?”. “Kalimah yang baik-baik.. (al-kamah tayyibah)” jawab baginda.

Contoh pertama….
1. Saya sakit.
Bukankah lebih elok kiranya, noktah itu dibuang dan digantikan dengan koma. ^_^
2. Saya sakit, tetapi sebentar lagi akan baik.

Contoh kedua…
jika berhadapan dengan teman yang menghadapi masalah, katakanlah.. “awak mesti boleh uruskan!”, “jgn bimbang, awak hebat dan mampu menyelesaikannya”.




Hakikatnya, memang kata-kata itu berlawanan dengan keadaan teman tadi, namun tujuannya adalah untuk memancing harapan agar orang itu kembali bersemangat, menjalani kehidupan dan punya pengharapan yang baik. Itu adalah modal yang kita perlukan. ^_^ modal untuk hidup yang berkualiti.

Bahkan, kekaguman rasulullah s.a.w berganda ke atas al-fa’i, iaitu pengharapan yang baik, kalimah yang baik, mengingatkan kita untuk tidak berkata sesuatu yang buruk ketika kejadian yang tidak menyenangkan. Misalnya ketika terasa dengan tingkah sahabat, putus tunang, sakit yang berterusan, adik-beradik yang banyak ragam malah pelbagai perkara menyedihkan yang menjadikan kita pedih.

Alangkah bijaknya jika keluhan itu digantikan dengan :
“semoga kamu dirahmati Allah..” atau
“InsyaAllah.. esok lusa reda lah hati dia nanti..” atau
“Alhamdulillah.. pasti ada hikmah yang Allah bagi. “ atau
“Moga sakit ini menghapuskan dosa-dosaku dan sakit ini memendan harapan sembuh.”

Baik bukan? ^_____^

Jika dalam diri seseorang tertanam keyakinan bahawa yang mengecewakan tidak selamanya ada dan pasti berakhir, ia akan menghasilkan tenaga dan fikiran yang positif. Bersemangat dan terdorong untuk memaafkan masa lalu dengan menggantikannya dengan perkara yang lebih baik.

P/s: Berita buruk tidak seharusnya diakhiri dengan titik (.), namun harus dilanjutkan dengan koma(,) , lantas diiringi berita pengharapan yang lebih baik. ^_^

Tuesday, February 21, 2012

.:. Kelapangan .:.

Surah asy-Syarh (Kelapangan)

1. Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu,
2. Dan Kami telang menghilangkan daripadamu bebanmu,
3. Yang memberatkan punggungmu,
4. Dan kami tinggikan bagimu sebutan (nama) mu,
5. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,
6. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sunguh-sunguh (urusan) yang lain,
7. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu mengharap.


Tidak terkata..
Betapa dekatnya jarak antara jalan keluar dengan kesabaran yang sempurna.
Barangsiapa takut Allah disegala urusannya, maka beruntungla ia..
Syukur.. Saya temui Dia dalam setiap dimensi kehidupan saya..
Bukankah siapa yang membenarkan Allah, berharap pdNya, maka Allah ada ditengah harapannnya..
Memang banyak kesulitan yang menyempitkan manusia
Dari sehasta demi sehasta
Padahal telah begitu sempurna
Allah menyiapkan jalan keluarnya

(Tafsir Ibnu Katsir)

20/02/2012

OTW pulang dari hospital…

Dalam keletihan saya renungi laluan apa yang Allah beri pada saya dan keluarganya..

Mereka terlalu banyak sabar, memapah ujian demi ujian..

sygnya Allah pada mereka..

Mengharap keputusan saya ketika musibah berat menimpa..

Maaf semua.. Saya tetap dengan pendirian saya..

Mohon jangan dipaksa..

Mohon YaAllah.. agar mereka memahami saya.. :-(

.:. Segalanya milikMu .:.

Kau yang menciptakan cinta
Dan Kau jua yang menghampar bahagia
Di ribaanMu terhimpun harapan
Impian tulus setiap insan

Kau yang mengutuskan duka
Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa
Namun padaMu jua diadukan
Merabahkan keresahan dan tangisan

Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku
Tak semuanya yang ku mahu

Di celah hangat nafas yang terhela
Ada dingin saat menyeru (menyebut) namaMu
Terarah segala ronta dan rasa
Pada damainya dakapanMu

Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu di segenap ruang rasaku
Telah Kau titipkan kekuantan
Oh Tuhan

Thursday, February 16, 2012

Travelog Syria


Nota ini adalah hasil perkongsian tokoh ulama' syria,Syeik Hassan di UPM yang datang ke malaysia menceritakan peristiwa sebenarnya yang berlaku di Syria:)Saya turut berkesempatan berada disana.

PERISTIWA SYRIA

Syria merdeka dari penjajahan Perancis pada 1945, dan telah diperintah oleh anak bangsa Syria sendiri sehingga zaman Hafez Al-Assad yang telah memerintah selama 32 tahun dan diikuti oleh anaknya Basyar Al-Assad yang telah memerintah selama 11 tahun. Syria telah menjadi negara yang diperintah oleh diktator.

Hafez Al-Assad berpegang pada Syiah Nusairiyah, yang menyimpan perasaan dengki terhadap rakyatnya daripada MUSLIM SUNNI, yang mencaci dan menghina Saidina Aishah dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum, diharamkan sembelihan mereka, mereka melakukan kejahatan yang pelbagai, mereka tidak solat di masjid kita (ASWJ).
Kerajaan Syria didokong oleh Iran yang terkenal dengan Syiahnya, bahkan Hafez sendiri merupakan pelampau Syiah.

Syeikh Hassan seterusnya menceritakan tentang Syria yang mana 6 peratus darinya merupakan Syiah Alawie, 10% darinya beragama Kristian dan 84% daripada rakyatnya beragama Muslim Sunni. Iran mempertahankan tindakan ganas regim Hafez yang membunuh rakyatnya sendiri, begitu juga Hizbullah di Lubnan juga menyokong tindakan Hafez Al-Assad.

BERMULA ZAMAN AYAHNYA- Hafez Al-Assad- konflik berdarah di Hama pada tahun 1982 yang berlaku selama 27 hari mengorbankan hampir 46000 ribu penduduk Hama. Peristiwa ini menyebabkan rakyat Syria mendiamkan diri dari politik sekian lama.
Rakyat mula kembali bangkit terhadap kezaliman yang berlaku semenjak 8 bulan yang lalu.

Permulaan revolusi berlaku di Hama, kemudian merebak ke bandar-bandar lain seperti Dar'aa, Hauran, Halab bahkan sehingga ia berlaku di 157 tempat di Syria.


PUNCA KEBANGKITAN ADALAH

Ada sekumpulan kanak-kanak seramai lingkungan 28 orang bermain-main dan telah menulis sesuatu di dinding sekolah mereka. Apa yang ditulis oleh kanak-kanak ini ialah RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN. Slogan ini telah dilaungkan di negara2 yang berlaku kebangkitan rakyat. Pasukan keselamatan Syria telah menangkap kanak-kanak ini. Mereka telah diseksa dengan cara mencabut kuku-kuku kaki dan tangan mereka. Salah seorang kanak2 itu telah meninggal dunia dan keluarganya meminta mayat kanak2 itu serta kanak2 lain dilepaskan. Kerajaan telah meletakkan syarat dimana bila mahu lepaskan kanak2 itu, mereka perlu memberi wanita2 dikalangan mereka untuk dinikahi oleh puak2 kerajaan Syria ini ( satu bentuk penghinaan), maka berlakulah kebangkitan di Syria.


BENTUK KEZALIMAN YANG BERLAKU SEPANJANG TEMPOH SAURAH.

1-Dalam masa 42 hari telah terbunuh Syahid seramai 4000 orang rakyat Syria.
2-39000 orang telah cedera, mereka tak dirawat dan dibiarkan sahaja.
3-Satu peristiwa di mana seramai 19 orang doktor di hospital dan 40 orang pesakit di hospital tersebut dibunuh tentera Assad di wilayah Doma.
4-9000 tahanan ditahan.
5-413 orang telah syahid di dalam penjara.
6-Wanita2 diculik dan dibawa ke tempat yang tak diketahui. Wanita ini telah dirogol di hadapan abang2, ayah, anak2, dan ahli keluarga mereka. Sebelum dirogol, mereka digari terlebih dahulu.
7-Seorang ukhti bernama Zainab Al-Husni dari Hims, di Madinah Khalid bin Al-Walid. Beliau telah ditangkap dan mahu diperkosa oleh tentera yang menangkapnya. Tetapi beliau melawan. Lantas beliau dibunuh dan telah dipotong 4 KERAT.. Anggota badan yang dikerat itu dimasukkan ke dalam plastik, lalu dicampakkan ke hadapan keluarga beliau.
8-Mengucapkan takbir merupakan sesuatu yang tidak disukai.
9-Menyuruh tukar Laa Ilaha Illah Basyar Asad.
10-Basyar Assad juga daripada kelompok Syiah yang terkeluar daripada Islam dan mengharuskan untuk membunuh Muslimin Sunni..84% daripada posisi kepimpinan Rejim Basyar Assad dipegang oleh kaum keluarga mereka yang terdiri daripada 3 keluarga besar, 6% daripada posisi tersebut pula daripada kaum Ajam dan 10% lagi daripada golongan Kuffar.. Tiada posisi bagi Ahlus Sunnah wal Jamaah..Kezalimannya terhadap wanita dan kanak2 juga terlalu dahsyat melebihi Israel..rakyat2 Sunni dibunuh sesuka hati tetapi walau seorang Israel pun tidak ditumpahkan darah..hasbunallahu wa neemal wakeel..

RAKYAT YANG KELUAR BERDEMONSTRASI AKAN MANDI DAN BERWUDHUK KERANA MEREKA YAKIN TIDAK AKAN KEMBALI LAGI... MASYAALLAH, HEBAT. RINDU MEREKA UNTUK SYAHID PADA JALAN ALLAH..


FATWA ULAMA TENTANG SAURAH DI SYRIA

Rabitah Ulama Syria yang diasaskan oleh Dr Ali As-Sobuni dan Rabithah Ulama Sedunia telah berfatwa kepada rakyat Syria agar mempertahankan rumah mereka daripada keganasan tentera walaupun dengan menggunakan pisau dengan berdalilkan hadis berikut;

"Barangsiapa terbunuh mempertahankan hartanya, maka dia syahid ; barangsiapa terbunuh mempertahankan ahli keluarganya, maka dia syahid; atau mempertahankan agamanya, maka dia syahid"
-hadith ini dikeluarkan oleh Abu Daud dalam Sunannya (2/275) An-Nasaie dan Tirmidzi dan disahihkan oleh Imam Al-Albaniy dan Ahmad (1652 dan 1653) dari jalan Said Bin Zaid dan sanadnya Shahih.


PERKARA TERBARU

1-Masa depan kebangkitan ini begitu baik. ia berterusan dan semakin kukuh. Lebih 30000 tentera yang terdiri dari pegawai telah bersama rakyat. Mereka ini telah melindungi orang2 yang turun berdemo kerana tidak tahan melihat kekejaman rejim Basyar Assad ini yang sesuka hati membunuh rakyatnya sendiri.

2-Pertubuhan2 Arab (Liga Arab) telah mengambil pendirian tentang apa yang telah Syria lakukan terhadap rakyatnya. Mereka tidak membenarkan pegawai2 Syria memasuki tanah mereka. tetapi ada dua negara yang tidak berpendirian sedemikian iaitu Iraq dan Lubnan. Iraq tidak berpendirian sedemikian kerana pemimpin Syria merupakan orang Syiah dan mereka selalu meminta pertolongan dari Iraq kerana Iraq merupakan negara Syiah.

3-Syeikh Yussuf Al-Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa bahawa mereka yang terbunuh dalam keadaan yang sebegini adalah seorang yang SYAHID....

4-95% ulama Syria telah bersama dalam kebangkitan rakyat ini.

5-19% negara-negara Arab telah mewajibkan sekatan politik dan ekonomi ke atas Syria.



KENAPAKAH KITA KURANG MENGETAHUI DENGAN JELAS ISU SYRIA?

1- Gambaran tentang Syria agak tidak jelas bila dijelaskan oleh media2, kerana itu Syeikh Hassan dihantar bagi menjelaskan apakah sebenarnya yang berlaku di SYRIA..

2-Media2 barat sebenarnya tidak mahu manusia dunia tahu akan apakah sebenarnya yang berlaku di Syria. Lalu mereka telah memutarbelitkan fakta.

3-Syeikh Khalid Hasan bercerita, ketika beliau di Indonesia dan bertemu dengan seorang teman, teman itu berkata dia lihat di akhbar bahawa ramai orang menyokong Kerajaan Syria. TV Indonesia juga menyiarkan bahawa ramai yang menyokong Kerajaan Syria yang dipimpin oleh Basyar Al-Assad. Apa yang berlaku sebenarnya ialah, kerajaan telah mengumpulkan pegawai2nya supaya berkumpul dalam erti kata lain mahu menunjukkan kepada dunia bahawa Basyar Al-Assad ini mempunyai ramai yang menyokong beliau.

4-Jangan terpedaya dengan kenyataan2 yang kita dengar dari ahli intelektual Syria dan ahli politik Syria bahawa yang Syria menentang Israel. Tetapi, sejak zaman ayah Basyar Al-Assad lagi (Hafez Al-Assad) tidak satu peluru pun yang singgah ke tanah Israel. Bahkan Tanah Tinggi Golan yang terletak di Tanah Syria telah dikuasai oleh Israel.

5-Kita banyak tidak tahu tentang Isu Syria selama ini sebab media telah dikawal oleh pihak rejim Basyar Assad. Manakala sumber media lain tidak dibenarkan memasuki Syria untuk membuat liputan. Segala gambar dan video yang menjadi bahan bukti adalah hasil rakaman daripada para pendemonstrasi yang bertekad untuk merakam sendiri kezaliman tersebut dan kebanyakan daripada mereka telah menemui syahid. Sebahagian rakaman lain telah dijual oleh tentera rejim Basyar Assad dengan harga 100 dolar. Syeikh Dr Khalid Hassan Al-Hindawi merupakan delegasi khas Syeikh Dr Yussuf Al-Qaradhawi ke Asia Tenggara untuk menyampaikan dan menyebarkan berita sebenar.



PERANAN KITA SELAKU SEORANG MUSLIM & SELAKU SEORANG MANUSIA

-Mendoakan saudara kita di Syria
-Menghulurkan bantuan untuk mereka dari segi kewangan
-Menyebarkan berita sebenar tentang apa yang berlaku di SYRIA.


Ingatlah Saudaraku, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
"Barangsiapa yang tidak mengambil tahu hal orang Islam yang lain, maka bukan dari kalangan KAMI"
dan ingatlah selalu akan tempat kembali bagi mereka yang zalim:

Kalam Saidina Ali KWJ; "Sesungguhnya negeri yang batil itu sejkejap sahaj sedangkan negeri yang benar itu tetap sehingga datangnya kiamat".

Firman Allah Taala dalam Surah Al-Isra' ayat 81;
"Dan katakanlah :Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufurdan syirik) ; sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap".

Firman Allah dalam Surah Ar-Ra'd ayat 17 ; adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan.

P/S : OO ALLAH please do help our brothers and sisters there..ameen

Wednesday, February 15, 2012

Mengatur nikmat, memburu berkat.. ^_^

"Marwilis PKNS" menerima saya sebagai tetamu petang itu. Berada ditengah2 kedai terasa bahangnya syurga buku. Saya mencari satu energi, mengisi kekuatan diri. Kalihan pertama memandang tajuknya membuatkan saya berhenti lama membelek buku ini.



Tahu diri. Itulah rahsia supaya seseorang milki ketenangan di bumi dan kehidupan setelah bumi, akhirat. Allah merumus, jika kamu syukur pada apa yang ada, maka akan ditambah. Jika manusia beristigfar, Allah tidak segan akan membentangkan nikmatnya berupa harta, keturunan dan hujan yang menjanjikan kesuburan. Dan Allah nyatakan bahawa setiap hamba wajib melakukan muhasabah diri demi kejayaan esok.

Kita dituntut untuk bijak demi memperolehi kejayaan dan keberuntungan. Adakah kita selama ini kurang berhasil?. Adakah kita khuatir keberhasilan akan hilang?. Bila kita sudah tahu jalan kejayaan dengan syukur, istigfar dan muhasabah, maka kita perlu risau dan cemas dengan ‘hantu kecemasan dan hantu kegagalan’.

Hikmahnya jika "Orang yang berjaya akan mengambil manfaat dari kesalahan-kesalahan yang ia lakukan dan mencuba kembali untuk melakukan dengan suatu cara yang berbeza.."

.:. SYUKUR .:. ISTIGHFAR .:. MUHASABAH .:. ^_^
 

WarDaTuL sYauQa Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa