Wednesday, December 2, 2009

kami kuno @ pandangan mereka sebenarnya yang kalut?

Kursus Perwakilan Kolej,
Dewan al-Ghazali, FSKM

Kelu lidah saya di dalam bengkel itu. Saya hanya memandang wajah penceramah tanpa reaksi apa2. saya memerhatikan setiap gayanya dan saya analyze setiap butir bicaranya. Ada yang menyakitkan bagi saya tetapi menjadi bahan ketawa audiens yang lain. Alhamdulillah, saya tahu Allah meletakkan saya disini, kerana saya mampu untuk menghadapi. Cukuplah sekadar saya menerima, tetapi jauh sekali untuk saya menghadam setiap butir bicaranya.

Kerana saya yakin dengan pesan Nabi SAW bahawa hati itu tenteram pada kebaikan dan gelisah terhadap kejahatan.

Beberapa titipan yang ingin saya kongsikan dalam penulisan kali ini.

Pada sesi pertama kami disogok dengan pelbagai perkara
"you all ni semua cantik2 belaka,yelah..melayu kan. tapi saya tengok macam mayat hidup! Ni, barisan ni(sambil mengarahkan tangannya kearah kami)." Fatimah yang berada di sebelah menoleh sekilas ke arah saya. saya senyum kelat. Begitu juga saya lihat adik2 yang lain, semunya makin gelisah dan tak senang duduk. Penceramah cuba untuk meyakinkan para peserta supaya sentiasa kelihatan cantik bermekap.

Tiba waktu rehat, saya mendekati Afiqa(seorang perwakilan kolej seperti saya) untuk memperbetulkan tudungnya yang nampak senget benget. Saya tahu dia keletihan kerana baru sahaja pulang dari kem 3 hari terus ke bengkel 2 hari ini. wajahnya pucat keletihan. Tapi tampak bersih dan tenang sahaja.
"meh akak betulkan tudung fiqa ni, nanti bising plak En. Kamril tu. Kene mekaplah, berlipstik lah" seru saya sambil membetulkan tudungnya. Lantas Afiqah bisikkan ke telinga saya "takpe kak, kecantikan kita hanya untuk suami.." tergelak saya. Kagum dengan pendirian adik yang seorang ini. bermujahadah dalam diam.


Pada sesi keempat keesokan harinya,
"yang ustazah, ustaz..tutup mata. Tak boleh tengok video seksi2 nie." ajuk si penceramah sambil tetikus komputernya meng'klik' video penyanyi barat. skrin papan putih membantu penyaksian kami pada video yang ntah apa2. nak jer saya katakan pada ketika tu, nanti kat akhirat ustaz dengan ustazah nie sahaja ke yang akan ditanya oleh malaikat mungkar dan nangkir? Ustaz dan ustazah ni sahaja ke yang akan ditimbang amalannya. Yang lain tidak?
Kuno sangat ker kalo ustaz dan ustazah jadi pemimpin? Masih tak relevan lagikah kalo golongan ini memonopoli uitm satu hari nanti?


(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

"commonlah, kita buat ape nak islamic sangat. Kita ni UITM.. UITM you know. Bukan UIA kan" Kata-kata pencermah kali ini mengundang gelak tawa yang lain. Saya sekali lagi tersenyum kelat. Sekilas saya memandang sahabat siswa dari Kolej Perindu, kelihatan serius. Ideologi apa pula kali ini yang ingin tuan penceramah sampaikan pada kami. Ingin sahaja saya ajukan soalan, Allah tu nampak kalian bila kalian ada kat bumi UIA sahaja ke? Commonlah..(saya kembalikan kata2 tersebut) berpandanganlah sebagaimana Allah memandang kita. Kita ada penghujung, akhirat itu kekal!
Pokok pangkalnya,

Saya tidak tahu ditahap kemana kekuatan saya untuk menghadapi bingkisan bicara seperti ini lagi. Perlukan mujahadah dan terus bermujahadah. Tapi kebimbangan saya lebih kepada adik2 yang baru naik as JPK. Pandangan mereka bersi dan suci lagi, saya tak mahu ianya tercemar dek pemikiran2 yang jauh dari pokok dan pangkal aQidah. Saya tak nak kain yang putih itu kotor dek habuk2 yanberterbangan mahupun kuah yang tertumpah atasnya. Amat saya sygkan semuanya. Allah, bantulah hambaMu dan jagalah mereka kerana aku yakin penjagaanMu lebih baik dari diriku. Kau lebih tahu apa yang tidak aku tahu.

6 comments:

Anonymous said...

Jihad is our Journey.. mahasiswa sudah matang. Bumi UiTM takkan disogok dengan ideologi bodoh seperti itu.
ukhti, i'm proud of you!
Takbir..

نحل زهراء said...

Terasa rindu dengan akhowat sekalian..lain bumi lain dugaan, lain orang lain cabaran...
Semoga perlantikan pimpinan menyusun barisan bersama membina tonggak iman...agar yg rompang terisi semula, yang rapuh dicat lagi...hehe


BARAKALLAHUFIK!!!

Anonymous said...

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139-

'Hafsah Waqafan' said...

syukran ukhti.. semarak obor mujahidah.

Anonymous said...

salam hafsah.
itu hakikat yg perlu ditempuhi da'ie, "...dan beruntunglah orang2 yg dagang(ganjil)", Rasulullah juga digelar gila, ukhti ku...
tabah n teguh ya!
di sini, cuma sementara kita digelakkan, di sana, kita saling ketawa, insyaAllah, amal yg ikhlas, syurga hadiahnya!

datulkisya said...

salam..klu penulis pernah novel Tautan Hati pengarang Fatimah Syarha..sebagai panduan ukthi diluar sane berdepan dengan ideologi memperlekehkan islam..semoga saudari tetap kuat menhadapi cabaran ini

 

WarDaTuL sYauQa Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa