Wednesday, November 9, 2011

Saya dan penyakit SCOLIOSIS

************
Slide x-ray saya diangkat ketempat yang lebih cerah..

“Tulang awak memang mcm ni ya?” Doktor memerhati lama x-ray tersebut.

Saya jadi kaget. Kenapa pulak dengan tulang aku.

“Tengok nie, tulang awak bengkok..”
doctor menunjukkan aluran tulang menggunakan alatan panjang.

“bersukan ke dulu? Awak kene kurangkan angkat benda berat. Awak muda lagi, ni masih belum tampung anak dlm kandungan….bla bla bla”
saya khusyuk mendengar bebelan doctor.
Hampir 30 minit.
Disuruhnya saya terapilah, itulah, inilah…
hmm… bukankah fenomena tulang bengkok itu perkara biasa wahai doctor?
Saya menempelak sendiri. ala2 bereaksi seperti seorang doktor..

******************

Mencari dengan tenang, ^_^

ini Research saya

Scoliosis ( Tulang belakang yang bengkok)




Scoliosis ialah istilah perubatan yang merujuk kepada keadaan tidak normal di mana tulang belakang seseorang itu membengkok ke kanan atau ke kiri, atau boleh juga ia berpusing. Jika dilihat pada x-ray dari sudut hadapan, tulang belakang seorang pesakit scoliosis akan membentuk lebih kepada huruf ‘S’ atau pun ‘C’ berbanding bentuk lurus pada orang normal.Kebanyakkan pesakit menganggap sebagai perkara biasa sahaja.Tetapi sebenarnya ianya merupakan sakit yang yang berbahaya sekiranya tidak ditanggani.

GEJALA

Gejalanya berupa:
1. tulang belakang melengkung secara abnormal ke arah samping
2. bahu kiri dan kanan tidak sama tingginya
3. kelelahan pada tulang belakang setelah duduk atau berdiri lama
4. skoliosis yang berat (dengan kelengkungan yang lebih besar dari 60°) bisa menyebabkan gangguan pernafasan.

.Wajarlah kebelakangan ini kerap benar saya sakit belakang, sakit dada dan cepat penat.. saya fikirkan tekanan kerja tetapi ini puncanya.


BAHAYA SKOLIOSIS

Fakta pentingnya lainnya, dalam tingkat yang masih ringan, skoliosis memang seakan-akan menimbulkan masalah, tetapi para pederita skoliosis tidak boleh menganggap enteng kelainan tulang ini. Jika skoliosis dibiarkan terlalu lama maka akan memberi kesan kepada organ bahagian dalam, paru-paru dan jantung. Tulang tusuk akan menekan paru-paru dalam jantung pesakit, sehingga pesakit sering menderita sesak nafas (kesulitan bernafas) dan cepat lelah. Jantung juga akan mengalami kesulitan dalam mengepam darah. Skoliosis yang sudah parah, yakni dengan darjah kebengkokak > 90’, bahkan berpotensi menyebabkan tersepitnya saraf yang ada di sepanjang ruas tulang belakang sehingga terjadi kelumpuhan pada pesakit. Sayangnya hanya sedikit yang tahu skoliosis bias berpengaruh terhadap jantung, paru-paru, bahkan sumsum tulang belakang.


TANGGANI SKOLIOSIS SAYA


1. Skoliosis ringan atau dengan darjat kebengkokakan < 20’ hanya perlu diobservasi setiap satu tahun
2. Skoliosis sedang dengan kebengkokakn antara 20-40 darjah, dianjurkan menggunjkan alat bantu brace. Brace dipakai sehingga terjadi kematangan tulang (diperingkat kanak-kanak)



THERAPI POSTURE BADAN SAYA






MINUMAN SAYA


http://www.blogger.com/img/blank.gif
http://www.blogger.com/img/blank.gif

Rujukan :
http://kcoc.forumms.net/t308-tulang-belakang-bengkok
http://medicastore.com/penyakit/960/Skoliosis
http://ampangtaiping.blogspot.com/2010/02/kesihatan-skoliosis
http://julierafizah.blogspot.com/2011/03/scoliosis-sakit-sangatt

SUNGGUH..!! Benar-benar menuntut mujahadah saya untuk memberi hak penjagaan pada jasad ini. ^_^ untuk diri, masyarakat dan agama..

P/S : Rose ber'SYAUQAH' yang masih optimis.. -_-

12 comments:

slaveofALLAH said...

fuh!!!!update blog sampai xingat org dapur...

Allah lebih mengetahui, dan ALLAH memberi ujian pada hamba2 nyer yg kuat dan mampu mengharungi nya...

apa yg penting awk jgn DEGIL2...babab krg..

~SAHABAT SAYA KUAT~
^_^!

Mujahid Muda said...

Mujahid Muda "likes" slaveofAllah comment.

p/s: br tahu bhynye tlg blkg bengkok ni...syukran atas infonya ya..kerja2 jgk, kesihatan jasad perlu dijaga (ckp org, diri sendiri tu ape cer? ^_^!) okla Rose ber'SYAUQAH' smg terus optimis ye...

nadhirah said...

woo.. sila jaga kesihatan ye sahabatku !!

ingat, menjaga kesihatan itu tuntutan dalam islam juga..

p/s: awak, mcm banyak je suppliment tu.. makan ke x tu?? moga istiqamah ye.. luv u lillah jiddan (^^,)

nadhirah said...
This comment has been removed by the author.
'Hafsah' said...

mimie : knapa begini.. ^_^!
penat jaga saya ea,

mujahid : tuntutan dan kewajipan utk nta, jaga tulang sendiri, jaga tulang sahabat2 lain jua #_#

nad : hm, ^_^ ana tahu nti agent hpa.. nak ana mendaftar bawah nti ke?

nadhirah said...

err... nak daftar bawah ana ke? huhu.. ke nak daftar under org lain pun xpe.. ada 2 org lagi shbat nak daftar bawah ana, tp, xterdaftar sampai skrang.. hehe.. takut nti menerima nasib yg sama.. huhu

'Hafsah' said...

lah, nape tak mendaftarkan lagi?
ana dah daftar lama dah nad..
saje ngusik nti ^_^

Mujahid Muda said...

camne tu erk nak jg tulang sahabat2?? ce explain ce explain... ^_^??

'Hafsah' said...

haha.. pandai2 nta lah..
semua, Jom mendaftar SIJIL PENGAJIAN USULUDIN/SYARIAH di masjid negeri. Kelas start minggu depan 20/11.. Kalau nak, contclah ana.

Mujahid Muda said...

insyaAllah..syukran atas infonya..

pencinta ALLAH... hamba biasa.. said...

insyaAllah, semoga Allah yang Maha Penyayang sentiasa melindungi hafsah sahabatku selamanya ke alam syurga... amin :)

Abdul Basit said...

Great informative article about skoliosis latihan and skoliosis operasi thanks for post

 

WarDaTuL sYauQa Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa