Monday, October 24, 2011

Mencintaimu TANPA JEMU

“Pak cik, makanan ni nanti nasi nya pakcik masakkan lembik sikit ya.. ayam, biar lembut. Ikan kembung pun ok. Daging tak payahlah.. bimbang penghuni2 rumah tu liat nak mengunyah daging”

*******
Kehadiran saya dan puluhan sukarelawan Mawar pagi itu d sambut gembira dan mesra oleh warga Rumah Orang Tua Al-Ikhlas, Puchong.




Tidak tahu mahu diungkap dengan kata-kata yang bagaimana bile mandengarkan rintihan mereka.
Hati saya tekad menziarah semua penghuni rumah Orang Tua Al-Ikhlas, saya bergerak dari katil ke katil.

***************



Wanita itu pernah mengandungkan, melahirkan dan lelaki itu pernah menjaga seorang anak sehingga dewasa. Wanita dan lelaki itu sanggup berkorban demi anak-anaknya yang tercinta. Wanita dan lelaki itu tidak pernah meminta segala keringatnya dibalas dengan harta berjuta meskipun pengorbanannya terlalu tinggi nilainya.


Tatkala anaknya bangun di tengah malam mahu diberi susu, wanita dan lelaki itu rela tidurnya terganggu selalu. Pabila anaknya sekadar demam biasa, wanita dan lelaki itu runsing tidak terkira. Tiap langkah anaknya, diiringi doa kudus ibu yang tercinta.



Musim peperiksaan yang tiba buat dirimu anak, wanita itu bersujud pada Yang Esa agar diperkenankan doa anaknya dan dia. Sewaktu wanita dan lelaki itu sibuk membahagiakan diri anak-anaknya, tidak pernah wanita itu meminta agar " Pujilah aku". Segala keperitan di jiwa seorang ibu dipendam jauh. Dia tahu, pahala yang besar selalu datang bertamu.


Anak-anak...jangan biarkan wanita dan lelaki itu berada disitu. Setiap bulan dan tahun, bilangan penghuni rumah itu kian meningkat. Jangan biarkan dirinya kesunyian ditinggalkan diri kalian. Jangan biarkan wanita itu menanggung derita seorang.. Hargailah dia, sayangngilah dia, cintailah dia. Kenanglah kembali pengorbanannya. Pandanglah redup mata ibu, selamilah jiwanya.





Pesan Rasulullah,

Dari Abu Hurairah R.A. ' Datang seseorang menemui dengan Rasulullah S.A.W. dan dia bertanya', " Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling layak untuk aku bergaul dengan baik dengannya?". Baginda S.A.W. menjawab " Ibumu." " Kemudian siapa?" " Ibumu". "Kemudian setelahnya siapa?" " Ibumu". Untuk kali berikutnya orang itu bertanya, "Lalu siapa?" " Bapamu". Jawab Baginda S.A.W.

2 comments:

Cahaya Haruman said...

=) bila direnung-renung bagaimanalah kita di usia tua nnt ya kak..

'Hafsah' said...

Moga tertampung manfaatnya untuk agama seiring peningkatan nikmat umur yang Allah bagi. Sis, cari hikmah sebanyak mungkin dlm usia yg Allah bagi ni, jgn siakan. Cipta suatu yang luar biasa! ^_^

 

WarDaTuL sYauQa Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa